Contact maken, aanraken, geven en ontvangen, het werk laat zich in eerste instantie gemakkelijk lezen als een appèl voor compassie en verbondenheid. ‘Het is een reeks bronzen handen in verschillende posities en de handen zijn die van mensen van verschillende leeftijden, van baby’s tot heel oud, en van verschillende kleuren”, zei Bourgeois in een interview in de New York Times. ‘Ik zou willen dat men The Welcoming hands zou vasthouden op de manier waarop een volwassene de hand van een kind vasthoudt, met een gevoel van bescherming en genegenheid’, zei Bourgeois. ‘Het onderwerp emotioneerde me, aangezien ik een Amerikaan van de eerste generatie ben. Het werk is op een specifieke manier voor een specifiek doel geïnstalleerd.’ Het toont ons ook een eenvoudig, empathisch en ontwapenend beeld in het gepolariseerde en gepolitiseerde debat over vluchtelingen.
Mooi verhaal! Met als toevoeging dat er sinds jarenlang wanneer een student afstudeerde aan de Universiteit voor Humanistiek een handafdruk met verf op de muur van de universiteit werd geplaatst (meestal 2 handen) met daarbij de naam en datum van afstuderen. In het oude gebouw aan de Drift rechtstreeks op de muur, in het gebouw aan de Werff zijn er panelen van gemaakt.
Hartelijke groet,
Anke
Dag Anke,
Uiteraard. Dat had ik als alumnus van de UvH natuurlijk wel moeten invoegen. Dank voor de aanvulling.
Groet Rob.