‘Ons Bloed kwam voort uit een gevoel van verontwaardiging’, zei Quinn in een interview. ‘In 2012 zag ik al die beelden van de Syrische vluchtelingencrisis en mensen die op boten de oversteek waagden en ik dacht dat dit een heel belangrijk – misschien wel bepalend – probleem van onze tijd is en ik wilde er een kunstwerk over maken.” Quinn ziet voor de kunst een belangrijke rol weggelegd in de verbeelding van crises, oorlogen en aantasting van medemenselijkheid, als een archief van herinneringen. In een ander interview zegt Quinn: ‘Je herinnert je Guernica omdat Picasso het schilderde. Anders is het gewoon weer een veldslag in de Spaanse burgeroorlog. Voor mij is deze vluchtelingencrisis iets dat in het collectieve geheugen van de wereld moet blijven staan.’
Our blood zal uiteindelijk bestaan uit twee kubussen van een kubieke meter bloed die hetzelfde lijken. Onder onze huid hebben we hetzelfde bloed zo luidt de boodschap van het werk. Quinn zette met Self zijn eigen ingevroren bloed centraal als individueel teken van kracht en kwetsbaarheid, in Our blood wordt het ingezet als universeel menselijk symbool.
Tegelijkertijd verwijst de plaats, de New York Public Library, naar de oneindige hoeveelheid informatie die ons bloed ook bevat. Het wordt zo tot een archief gemaakt, een bibliotheek van bloed. Quinn: ‘Het is een bibliotheek van menselijk potentieel, een soort steen van Rosetta van de mensheid of iets dergelijks’.